03.06.2021 15:00
RESERVEREN VERPLICHT
Starting point #1 - Place Saint-Jean ; Starting point #2 - Place d'Espagne
End location - Parc Royal/Kiosk.Radio
1000 Brussel
Feiten:
> De voorstelling vertrekt vanuit twee verschillende plaatsen. Kies waar je wilt beginnen:
>>> Sint-Jansplein
>>> Spanjeplein
> Wie van de twee performers je op het vertrekpunt ontmoet is een verrassing.
> Stem af op de virtuele ruimte voor de liveset van Céline op Kiosk.Radio
> Beide performers en hun publiek zullen naar het Warandepark/Kiosk.Radio gaan
> Wanneer we uiteindelijk allemaal samenkomen - publiek, performers en muziek - kunnen we de virtuele ruimte van de Radio verlaten en genieten van de set van Céline, die zich vermengt met de geluiden van het park.
In ‘Potentiality of the Unnecessary’ onderzoeken de hedendaagse danseres Mimi Wascher en performancefilosoof Paul Möstl de beperkingen en verborgen mogelijkheden van beweging in de openbare stedelijke ruimte. In welke mate kunnen we onszelf bevrijden van normatieve trajecten en vooropgezette, doelgerichte bewegingspatronen, en kunnen we een speelse resonantie aangaan met de stedelijke omgeving? De performers nodigen het publiek uit om na te denken over de materiële, architecturale en sociale omstandigheden die bepalend zijn voor de beweging in binnenstedelijke landschappen. Met een hoofdtelefoon en een smartphone luister je via een online stream van Kiosk.Radio naar een liveset van Céline Gillain, die het derde onderdeel van deze voorstelling vormt. Via verschillende bewegingskwaliteiten van de performers en hun relatie tot de muziek en de omgeving worden de stedelijke omstandigheden zichtbaar gemaakt, tegenover elkaar geplaatst en in vraag gesteld. Hoe kunnen we de materialiteit van onze omgeving omarmen, ons kwetsbaar of extatisch tonen in het openbaar, elkaar speels ontmoeten en onze doelen flexibel laten zijn?
Met de steun van het Oostenrijkse Cultuurforum Brussel.
In samenwerking met Céline Gillain en Kiosk.Radio
Mimi Wascher werkt als hedendaags performer en danseres in België, Oostenrijk en Frankrijk. Na haar bachelorstudies aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen begon ze met Steven Michel en Théo Mercier samen te werken voor hun stuk 'Big Sisters'. Haar eigen onderzoek verkent lichamelijke ervaringen en het vermogen van het menselijk lichaam om in het hier en nu te resoneren met andere lichamen. Het kortstondige speelt een grote rol in haar verhouding tot dans als podiumkunst. Het afgelopen jaar werkte ze samen met Paul Möstl rond de filosofie van dans en fysieke beweging in het algemeen. Naast haar artistieke werk maakt Mimi deel uit van de ankergroep van 'Voices of Dance'. Die jonge organisatie wil verschillende soorten en generaties mensen die werkzaam zijn binnen de dans in België met elkaar in contact brengen, en wil die verscheidenheid van mensen vertegenwoordigen in gesprekken over het kunstbeleid met de overheid, vakbonden en door kunstenaars aangestuurde organisaties.
Paul Möstl woont en werkt in Wenen. Hij studeerde filosofie en volgde de postgraduaatscursus ‘Filosofische Praktijk’, die tot doel heeft om filosofie in te zetten als middel voor een breder publiek in een niet-academische context en om te werken op het raakvlak met andere disciplines. Paul is met name geïnteresseerd in het verbinden van filosofie met lichaamspraktijken en podiumkunst. Momenteel voltooit hij zijn master in de filosofie met een scriptie over de filosofie van de dans. Hij werkt hiervoor samen met danseres Mimi Wascher. De vragen die hem altijd bezighouden zijn: hoe kan filosofie performatief worden uitgedrukt, en hoe kunnen we een wederzijds intensiverende wisselwerking tot stand brengen tussen lichamelijke ervaringen en filosofische reflectie?